Lovely Ladies Alive

– En livstilsblog af Eva B. Koch og Pernille Højgaard

×

Træk lige vejret

Når jeg igennem en længere periode har haft for mange gule sedler i spil på samme tid, så sker der det, som altid sker: på et tidspunkt kan jeg ikke få luft. Det behøver ikke nødvendigvis at være gule sedler fyldt med ØV-ting – bare en god gedigen blanding af NICE-TO-DO’s og NEED-TO-DO’s i en lind strøm presset ned over samme periode i min plads på familiekalenderen. 

Og det er ikke sådan i overført betydning, at jeg ikke kan få luft. Næ, jeg stopper simpelthen med at trække vejret godt og grundigt ned i maven, og i stedet bliver det til sådan en omgang småhidsig insisteren i øverste del af brystkassen. Lyder det bekendt?

For et par dage siden var jeg ude at gå i skoven med min familie i et fuldstændig fantastisk efterårsvejr. Smukke farver, blå himmel og tid nok. Tempoet var indstillet på søndag, så der var ingen chance for at min fysisk blev presset i sådan en grad, at jeg blev nødt til at stoppe flere gange for enten at bøje mig frem over eller rette mig ud – i forsøget på at få noget luft indenbords. Og så slog det mig: “For filan Eva – nu har du glemt det igen! Så træk dog vejret ordentligt, kvinde!“ 🙂

Jeg husker ikke længere, hvem der engang sagde følgende kloge ord til mig, men de er vigtige og giver så meget mening for mig; “Husk, at din vejrtrækning er broen mellem krop og sind”. Hvis min krop ikke har det godt, så påvirker det mit mentale helbred. Jeg bliver træt, stresset, ked af det. Hvis jeg tumler med noget følelsesmæssigt eller har for mange bolde i luften på én gang, så holder jeg på mig selv – laver et stillestående panser omkring  mig for at stå stormen igennem = jeg holder vejret. Og så begynder balladen med ondt i lænden, hoste, stakåndethed, hovedpine, mærkelig mave osv.  Så bliver jeg ked af DET, og så kører det ellers rundt i samme rille på grammofonpladen. Når jeg glemmer at trække vejret ordentligt, giver jeg simpelthen ikke min krop noget særligt godt grundlag for at trives – kroppen har brug for luft ligeså meget, som jeg har

Krop og psyke hænger uløseligt sammen. Hvis den ene del ikke har det godt, afspejles det med det samme i den anden. Foto: Ellen Emilia Koch

Et menneske tager ca. 20.000 vejrtrækninger om dagen – det bliver til ganske mange i løbet af et liv! Og det sker jo ganske automatisk, så hvorfor tænke mere over det? Fordi kroppens vigtigste prioritet er åndedrættet. Uden det slår vores hjerte ikke, og alle kroppens funktioner har brug for det ilt, der er i blodet,  som hjertet pumper rundt. Ilt er det vigtigste næringsstof for vores celler, og over 90 procent af vores samlede energi skal komme fra vores åndedræt.  Og får vi ikke ilt i 3 minutter – ja så klarer vi den ikke. Bum!

Lige under brystkassen sidder mellemgulvet – rent faktisk er det en kæmpe stor tynd flad muskel, der sidder på tværs i kroppen som en smuk “paraply”, og den hedder diaphragma. Den skiftevis trækker sig sammen og slapper af, og fungerer derfor nærmest som en slags cykelpumpe eller et stempel, der hele tiden hiver ny luft ind i kroppen, og derefter presser det gamle ud igen med alle affaldsstofferne i. Og der er masser af andre muskler i kroppen, der hjælper til med at hive hele brystkassen ud af og opad, så der kan komme plads til at få så meget som muligt luft ind. Og der er muskler i ryggen og i bugen, der hjælper med at presse den brugte luft ud af kroppen igen. Hele denne vekselvirkning og helt konkrete fysiske bevægelse det er at trække vejret, er bl.a. med til at motionere dine muskler, massere dine tarme, så din fordøjelse optimeres, og med til at udskille alle de affaldsstoffer, som kroppen skal af med. 

Her kan du se, hvordan mellemgulvet (musklen diaphragma) ligger tværs igennem kroppen – på tegningen som en orange “paraply” lige under lungerne.

Trækker vi vejret delvist, og det måske føles som om åndedrættet bliver siddende i halsen eller i øverste del af brystkassen (når vi f.eks. er stressede, bange osv.), ja så benytter vi jo egentligt blot en lille del af hele vejrtrækningsmaskinen”, og de øvrige dele sætter sig fast, ruster, eller går i stykker. Det kan f.eks.  mærkes som ondt i ryggen, spændinger i nakke og skuldre, træthed, dårlig fordøjelse, lungeproblematikker, og uren hud. Faktisk udledes 70 procent af vores affaldsstoffer gennem åndedrættet, og får kroppen ikke gode nok muligheder for at komme af med det der, ja så presser kroppen i stedet affaldsstofferne ud igennem huden.  Kroppen er vanvittig intelligent!

Derfor er det slet ikke så tosset at investere lidt tid i at mærke vejrtrækningen i sin krop og eksperimentere lidt med, hvor meget man kan få åndedrættet til at fylde indeni, hvordan, og i hvilket tempo. Man kan jo betragte sin vejtrækningsmaskine som én stor samlet muskel, der rigtig gerne vil trænes. Og det er fedt at ligge på en briks, en seng, et gulv eller sidde op af et træ eller stå midt i et rum imens. Men man kan også (det gør jeg tit) sidde i sin bil midt i en kø i trafikken, og så tage en ordentlig vejrtrækning og forestille sig, at der skal så meget luft om i ryggen, at hele ryggen fylder sædets ryglæn i bredde, dybde og højde. Og så giv slip og lade luften slippe ud. Det er SÅ fedt. Og allerede der er skuldrene faldet en halv meter ned, hjertet faldet til ro, angstens sved stoppet for en stund, og så skal det jo nok gå alt sammen – selvom der er kø på den motorvej. Og så snup da lige en vejrtrækning mere, når nu du er igang, ikk? :-). Det er bare om at prøve det alle vegne i din hverdag, du overhovedet kan komme i tanke om det. Midt i madlavning, ved busstoppestedet, foran vasketøjsstativet, bagved computeren, på gåturen. Alle steder. Det prøver jeg at huske mig selv på!

Altså…nogle gange tænker jeg på mit åndedræt som sjælens mad ( jep – jeg elsker mad 🙂 )- og der findes jo god mad og der findes skod mad – og når jeg nu har valget ganske gratis – så vil jeg allerhelst fodre mig selv med det ypperste. Ofte glemmer jeg det. Til gengæld bliver jeg SÅ glad, når jeg altid igen kommer i tanke om, at hvis jeg gerne vil putte gourmetnæring indenbords – så skal jeg bare trække vejret! 🙂

Her napper jeg mig en lille vejrtræknings-snack oppe på bænken. 🙂

Kære læser

Vejrtrækning er selvfølgelig ikke bare vejrtrækning. Der kan være 1000 årsager til, at det ikke altid er bare lige at trække det vejr! I know – jeg har været der selv, og nogle gange skal man have hjælp til at turde, til at mærke og til at give slip. Men måske søndagens indlæg har givet dig en anden vinkel på det at trække vejret. Nogle gange kan det bare være  befriende at tænke på og arbejde meget konkret med vejrtrækningen som den helt fysiologiske del af den menneskelige krop, som den er. Og belønningen kommer altid. Du får det simpelthen bedre, når du trækker vejret bare lidt mere. 🙂

Rigtig god søndag 🌸

Kærlig hilsen
Eva
#lovelyladiesalive

Nogle gange kan man få luft ved at acceptere tingene, som de er, og give plads til øv-dage og triste tanker. Læs eller genlæs Evas hyldest til ØV-dage lige her

Eva i profil med regnbueparaply

Har du selv fået lyst til at arbejde mere med din vejrtrækning, får du her nogle super gode vejrtrækningsøvelser på video fra Lungeforeningen. De er tiptop!

Vil du gerne vide lidt mere om, hvordan musklen diaphragma egentlig fungerer inden i vores krop, så kig med på dette Youtube klip, som rigtig fint viser, hvordan musklen arbejder.

God fornøjelse. 🙂

Har du lyst til at dele:
error
fb-share-icon

Ingen kommentarer til "Træk lige vejret"

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.